Bopraktikan A-Ö

I föreningens stadgar, som alla i och med att man ansöker om medlemskap åtar sig att följa, står att medlemmen skall följa de ”särskilda ordningsregler” som styrelsen anger.  Under denna rubrik ”Bopraktika” informerar vi om olika saker som det är bra, eller till och med nödvändigt, att känna till som medlem i Egna hem.  Det handlar om praktiska saker men också de ”ordningsregler” som stadgarna syftar till. Vi sorterar dock in allt under rubriken ”Bopraktika” vilket vi tycker är ett begrepp som bättre speglar vad det handlar om.  

Aktivitets-/städdagar

Två gånger per år samlas vi för att städa gemensamma utrymmen och fixa olika saker i huset och på gården. Dagarna är första lördagen i maj respektive första lördagen i oktober såvida ingenting annat meddelas. Information och påminnelse anslås i trapphus samt meddelas i Nyhetsbrev. Kan man inte medverka dessa dagar betalar andelsägaren istället en avgift på 400 kronor som faktureras nästa avgiftsinbetalning. Att betala avgiften skall inte ses som ett alternativ att välja bort deltagande. I första hand vill att alla är med och hjälper att ta hand om den fastighet vi alla äger gemensamt. Det är önskvärt att alla deltar just de aktuella dagarna. Vi vill inte annat än i absolut undantagsfall administrera individuella aktiviteter före eller efter aktivitets/städdagen. 

Andrahandsupplåtelse

Föreningens önskemål är att så många som möjligt av andelsägarna faktiskt bor i sin lägenhet, men naturligtvis finns anledningar till att man vill upplåta sin lägenhet för andrahandsboende. Prova på sambolivet, jobb eller studier på annan ort, militärtjänst är några klassiska exempel. För att upplåta din lägenhet i andra hand behöver du styrelsens godkännande. Ansökan görs på särskild blankett som laddas ned  från DKF’s portal. Ansökan kan göras för som längst för ett år i taget.  För närvarande tas ingen avgift ut för andrahandsupplåtelse.  

Som andelsägare ansvarar du för att den som hyr lägenheten följer föreningens regler och nås av all information som föreningen lämnar.  

Ansvarsfördelning medlem/förening

Att här redogöra för vem som ansvarar för vad är inte möjligt.  Men förenklat kan sägas att  medlemmen ansvarar för underhåll av lägenhetens inre. Föreningen ansvarar för den del av fastigheten som inte den enskilde medlemmen inte kommer åt. Se stadgarna §15 där det framgår i detalj vad som gäller. Tilläggas kan att när det inträffar skador och reparationskostnaden skall fördelas medlem och förening emellan är det av yttersta vikt att medlemmen har en gällande hemförsäkring med bostadsrättstillägg. Om man försummat att teckna försäkring, vilket alltså är obligatoriskt, kan det bli kostsamt. 

Avfalls-och sophantering

Idag är sopsortering, återvinning och allmänt miljötänk en självklarhet för alla.  Så här fungerar det i vår förening.  

Hushållsavfall

Hushållsavfall läggs i någon av de tre luckorna för ”hushållsavfall” i sopstationen på gården. Lägg endast väl tillslutna påsar i kärlen.  Hushållssoporna hämtas en gång i veckan, på tisdagar, av Suez. 

Matavfall 

Matavfall läggs i bruna påsar i något av de två bruna kärl som står vid gaveln av sopstationen. Vad som räknas som matavfall står angivet på påsarna och på kärlen.  Matrester får inte lämnas på något annat sätt än i just dessa bruna påsar och ingenting annat får läggas i de bruna kärlen än matavfallspåsarna.  

Ett lager av bruna påsar finns i cykelrummet.

Matavfall hämtas en gång i veckan, på torsdagar, av Suez.

Elektronikavfall

I källaren finns ett kärl där vi kan lägga elektroniksopor (”allt med  sladd eller batteri , kretskort” etc). På samma ställe finns också kärl för glödlampor och lysrör. 

Grovsopor

Vi har inget grovsoprum.  Var och en ansvarar själv för att ta hand om och frakta bort egna  grovsopor.

Allmänna utrymmen är inget grovsoprum. Saker som placeras till exempel i källargången, eller bland elektroniksoporna  blir kvar där till dess att den som ställt dit dem tar bort dem. 

Klarar man inte själv av bortforsling av skrymmande föremål kan man själv mot avgift göra beställning direkt av Suez.

Observera att de som hämtar sopor endast gör sitt jobb under förutsättning att vi boende uppfyller vår del av avtalet. Det vill säga att vi sorterar hushållsavfall, matrester, elektroniksopor som vi är anmodade att göra. Rätt sopor på rätt ställe. Om det ligger annat än bruna påsar i matavfallskärlet, avfallspåsar i tidningskärlet, annat än elektroniksopor i elektronikkärlet så vägrar man helt enkelt att hämta. Då får vi sköta borttransporten själva eller ställa oss att sortera om.  

Återvinningsstationer

Det finns två återvinningsstationer i vår omedelbara närhet. Den ena endast ett par hundra meter bort på Lövgatan och en annan några hundra meter norrut i mittremsan på Råsundavägen. Här finns de vanliga holkarna för kartong, metall, tidningar, glas.  Använd dessa istället för att kasta i vårt kärl för hushållsavfall.  I sopstationen finns inte något kärl för tidningar, förpackningsmateriel.

Brandsäkerhet

Brandvarnare

Varje lägenhet skall vara försedd med minst en brandvarnare. Boende ansvarar för att sådan finns.

Brandfilt

Vi rekommenderar att alla medlemmar skaffar en brandfilt. Brandfilten är det bästa hjälpmedlet att stoppa en mindre, ännu inte fullt utvecklad brand, till exempel när  något brinner i en kastrull på spisen. 

Brandsläckare

Vi rekommenderar att det i varje lägenhet finns en brandsläckare med pulver. Pulversläckare är den typ av släckare som är mest allround.  Pulversläckare skall användas med försiktighet eftersom det i sig är en omfattande skada att få sin lägenhet helt besudlad av pulver, men i ett skarpt läge är pulversläckare ett effektivt släckverktyg.  

Brandsläckare finns i allmänna utrymmen. Tre stycken på vinden, en i varje portuppgång samt i källaren. Det finns också brandvarnare  på vind och i källare.   

Brandsektionering

Mellan de olika trappuppgångarna på vinden finns järndörrar som skall fungera som brandsektionering i syfte att  fördröja spridning av brand från ett trapphus till ett annat.  Dörrarna skall alltid vara stängda.

Bastu/WC

I källaren vid tvättstugan finns en bastu med dusch (och WC)  som alla medlemmar får låna. Tidbokningsschema finns på anslagstavlan utanför tvättstugan. Det du behöver ha för att använda bastun, duschen eller toaletten måste du själv ha med dig. Det finns inte ”någon annan” underhåller detta utrymme. Naturligtvis städar du efter dig.    

Motorfordon på gården

Av alldeles självklara skäl vill vi så långt det är möjligt ha en innergård fri från bilar och andra motorfordon. Trivsel rent allmänt och manöverutrymme för utryckningsfordon är bara ett par uppenbara anledningar. Parkering på gården är i princip endast tillåten kort stund i samband med omedelbar i-och urlastning, inte vid några andra situationer över huvud taget. Detta gäller samtliga och du har som medlem   också ansvar för att dina gäster, anlitade entreprenörer och så vidare informeras och följer detta.

Cyklar 

På gården finns cykelställ. Nere i källaren finns två utrymmen att ställa cyklar i. Det är ont om plats så undvik att ha gamla cykelvrak som aldrig används stående. Emellanåt kan det, efter att det annonserats i nyhetsbrev, slängas cyklar som konstateras inte har någon ägare.  

El-och vattenarbeten  

För åtgärd som innefattar ingrepp på el -eller vatteninstallationer måste du ha styrelsens godkännande. Arbetena skall utföras av behörig fackman. Detta gäller även installation av tvätt-och diskmaskiner.

Arbeten måste utföras på ett fackmannamässigt sätt. 

Gäller arbetet renovering av våtutrymme där speciella krav tillexempel gällande tätskikt och golvbrunn gäller skall du kunna uppvisa ett kvalitetsdokument efter avslutat arbete. 

Ekonomisk förvaltare

Föreningens ekonomiske förvaltare är DKR, Daniel Klasson fastigheter, telefon 08-562 76 120, www.dkfast.se

Under begreppet ”ekonomisk förvaltning” ingår bland annat att fakturera avgifterna, betala leverantörsfakturor, sköta bokföring, sammanställa årsredovisning och ekonomiska rapporter hålla ett aktuellt lägenhets-och medlems- och pantregister och allmänt  vara föreningens bollplank i ekonomiska frågor.

Varje medlem kan logga in på DKF:s sida och där finna uppgifter om allt som rör egna lägenheten. Man kan också ladda ned olika blanketter såsom till exempel ansökan andrahandsupplåtelse. Här finns dina kontaktuppgifter som vi vill att du kontrollerar och håller aktuella.

Om du behöver hjälp med att logga in på DKR’s sida så ring 08-562 76 120.

Felanmälan

Felanmälan av teknisk natur görs till vår tekniske förvaltare Fasteko som styr upp fortsättningen. Felanmälan görs på följande sätt:

  • Via föreningens hemsida, vänligen fyll i formuläret som duhittar under rubriken "Felanmälan" i toppmenyn. 
  • info@fasteko,se
  • telefon 08-83 36 26.

Bifoga gärna bild på felet! Det underlättar för fastighetsteknikern som skall bedöma lämplig initial åtgärd.

Detta är också anslaget på anslagstavlorna i respektive trapphus.

Förslag  

Du får gärna komma med idéer eller förslag på förändringar.  Du kan lämna förslag i föreningens brevlåda på Råsundavägen 169 B, per mejl till styrelsemejlen egnahem1911@gmail.com eller personligen till någon av styrelsemedlemmarna. 

Försäkring

Föreningen ansvarar för att ha fastigheten försäkrad (Länsförsäkringar). Som boende måste du ha en hemförsäkring och som komplement till din hemförsäkring måste du också ha ett så kallat bostadsrättstillägg (även om vår förening är en bostadsförening). Fråga din försäkringsgivare om råd. Föreningen har inget kollektivt bostadsrättstillägg för medlemmarna.   

Grill

Föreningen äger en grill som får disponeras av alla medlemmar. Schema för bokning finns på anslagstavlan vid tvättstugan. Flytta ut grillen en bit från huset när du grillar, att grilla på trädäcket stör de som har sina lägenheter närmast ovanför. Var och en som använder grillen ansvarar för rengöring efter sig samt att ställa bort grillen.

Hemsida

Adressen till hemsidan är bfegnahem.bostasdsratterna.se. Inloggningsuppgifter till sidorna för boende finns i Nyhetsbrev som skickas ut via mejl till de boende. Kontakta styrelsen om du saknar inloggningsuppgifter.

Hobbyrum

Hobbyrummet är just det som namnet antyder, det vill säga ett hobbyrum som i första hand skall användas av boende för enklare reparationer och hobbyverksamhet. Alla verktyg och maskiner som finns i rummet tillhör föreningen och får användas av alla. Det är också tillåtet att helt tillfälligt låna verktyg om man behöver utföra ett jobb i lägenheten.

De brädor, reglar, skivor och färgburkar etcetera som lämna kvar i hobbyrummet  får alla använda. Hobbyrummet är dock ingen avstjälpningsplats. Oanvändbara överblivna restbitar och brädstumpar skall  inte  dumpas i hobbyrummet.

Självklart skall den som använt hobbyrummet städa efter sig.   

För verksamhet som ”för oväsen” är tiden då det är tillåtet att använda hobbyrummet begränsad till mellan kl. 8 och 20.

Kontaktuppgifter medlemmar

All registrering av personuppgifter är omgärdat av olika bestämmelser. Styrelsen vill att varje medlem kontaktar DKR för att säkerställa att DKR har aktuella uppgifter till var och en av andelsägarna.

Kontaktuppgifter till DKR se ovan ”ekonomisk förvaltare” 

Kontaktuppgifter styrelsen

Vill du ha kontakt med styrelsen så använd i första hand föreningens mejl egnahem1911@gmail.com I andra hand föreningens brevlåda i port 169 B eller personlig kontakt. Styrelseledamöternas kontaktuppgifter finns på entrétavlorna.

Källarförråd

Varje medlem disponerar ett källarförråd. Källarförråden är kopplade till respektive lägenhet. Källarförrådens riktiga, och enda giltiga nummer, är det som är finns på en vit lapp högst upp i hörnet på gångjärnssidan på förrådsdörren. Samma finns också målat i svart mitt på dörren.  Detta är överensstämmer med det lägenhetsnummer som förrådet hör till.  Under årens lopp har medlemmar bytt och lånat förråd med  varandra.  Detta har i förlängningen orsakat att det är omöjligt att veta vem som disponerar vilket förråd. Det uppstår ständigt situationer när vi behöver veta vem som disponerar vilket förråd varför och det blir problem i samband med överlåtelser.

Om några medlemmar sinsemellan kommer överens om tillfälligt byte eller lån så får man själv hålla reda på detta. 

Det är inte tillåtet att märka om förråden. 

Innan avflytt måste man byta tillbaka så att lägenheten säljs med rätt förråd och att den nye medlemmen får sitt riktiga förråd från början.  

Lägenhetsinnehavare som vill ha tillbaka sitt riktiga förråd som är kopplat till lägenheten har alltid rätt att få detta.

Behöver styrelsen komma i kontakt med innehavaren av ett visst förråd så vänder sig denna alltid till rättmätige innehavaren. Det är då denne som ansvarar för att vara behjälplig med det som föranleder att vi måste ha kontakten.

Luftning element

Efter att undercentralen byttes ut och nya termostater installerades i samtliga lägenheter 2019 behöver elementen inte luftas.

Läckageskydd

Vi vill att alla använder droppskydd under maskiner som riskerar att läcka, till exempel diskmaskiner och kyl/frys och gärna i diskbänksskåp.   

Vattenskador är rent generellt vanligt förekommande. Sådana inträffar även i vårt hus.  De orsakar stora och kostsamma skador. De största riskfaktorerna är läckande kylar, frysar,  diskmaskiner och rören i diskbänksskåpet. Det enklaste sättet att minimera risken för läckage från kyl, frys och diskmaskin och därmed  besvärliga skador på fastigheten är att placera droppskydd under maskinerna och vitvarorna.  Dessa plastbaljor finns att köpa på vilket bygg-eller hemelektronikvaruhus som helst. Dess funktion är att samla upp droppande vatten som inträffar på baksidan av maskinerna. Vattnet rinner långsamt ut framför maskinen vilket man ju då noterar omgående istället för att det under längre tid droppar ned i bjälklag och upptäcks först när en skada är ett faktum.  Droppskydd kan också placeras i diskbänkskåp.             

Lägenhetsdörrrar

För lägenhetsdörrarna ansvarar medlemmen. Du behöver dock styrelsens godkännande om du vill byta dörr.  Detta för att säkerställa att  den nya dörren uppfyller de krav på hur vi vill att trapphusen skall se ut vad gäller utförande, färgkoder och så vidare. Vi samarbetar med en firma som kan vårt hus och vet vilka dörrar vi ska ha.

Lyhördhet

Vi bor i ett gammalt hus. Att det är lyhört är ett faktum som alla måste känna till och som vi med hänsyn till grannar måste förhålla oss till.  Användande av tvätt- och diskmaskiner i lägenheterna skall vara avslutat senast  22.00. Skall du ha fest främjar det grannsämjan om du informerar dina grannar i förväg. Tänk på volymen på TV-apparater musikanläggningar. 

Vad som exakt är tillåtet eller inte, och i så fall under vilka tider, går självklart inte att reglera i form av exakta regler.  Ytterst handlar det om att agera utifrån sunt förnuft och med respekt för och hänsyn till omgivningen.

Motioner

Vill du lämna en motion till årsstämman skall den enligt stadgarna lämnas senast den 15 februari. Motionen skall lämnas skriftligen i föreningens brevlåda i port 169 B. Motionärens namn skall framgå av motionen och den skall vara undertecknad.  

Namnskyltar

Namskyltar beställs av föreningen. Kostnaden står medlemmen för. Egna varianter är ej tillåtna. 

Nycklar

För egna lägenhetsnycklar och lås ansvarar medlemmen. Förlorar du en lägenhetsnyckel kan du med fördel vända dig till Råsäk (tidigare Råsunda lås), Galoppvägen 12, Solna.

Varje hushåll har fått två stycken nycklar som går till källar-och vindsdörrar, entrédörrarna, hobbyrum, tvättstuga, avfallskärlen. Förlorar du en sådan nyckel skall du vända dig till styrelsen som via Råsunda lås ordnar ersättningsnyckel. Du betalar själv för förlorad nyckel.   

Nyhetsbrev

När styrelsen har något att informera om så kommunicerar den via Nyhetsbrev som skickas till samtliga medlemmar vare sig man för tillfället bor i huset eller inte. Det är medlemmens skyldighet att ta del av det som meddelas i Nyhetsbrevet. Det är också medlemmens skyldighet att vidarebefordra all information till andrahandshyresgäster. 

Ombyggnation och större renoveringar

Funderar du på att bygga om eller renovera din lägenhet på ett mer omfattande sätt som innebär ingrepp i VA-eller elsystem, flytt av väggar etc behöver du göra en anmälan till styrelsen och få ett godkännande av den för att få sätta igång. Med din ansökan vill vi ha underlag som visar vad du avser att göra och vilka firmor som skall anlitas. Arbeten skall utföras på ett fackmannamässigt sätt och i enlighet med gällande branschregler. Innan VA-arbeten sätts igång skall intyg uppvisas att den firma som skall utföra jobben är en auktoriserad VVS-firma ansluten till Säker vatten. Handlar det om våtrumsrenovering skall intyg uppvisas om att arbetena kommer att utföras av firma som följer reglerna för GVK. Efter utförda arbeten skall intyg skickas till styrelsen som visar att arbetena faktiskt är utförda av auktoriserad VVS-firma ansluten till Säker vatten samat kvalitetsintyg gällande GVK.    

För åtgärder som kräver bygglov är det styrelsen som ansöker om sådant.

Avser åtgärderna endast renovering av ytskikt, till exempel måla, slipa golv, byta köksinredning behöver du naturligtvis inte anmäla detta till styrelsen.   

Rökning

Givetvis är all rökning i allmänna utrymmen förbjuden. Rökning utomhus är endast tillåten där det inte stör andra. Den som röker ansvarar självklart för att städa bort fimpar efter sig. Det finns inte ”någon annan” som städar efter rökarna.

Alla medlemmar uppmanas dessutom att vara restriktiva med rökning i egna lägenheten. Isolering och ventilation är av det slaget att röklukt kan tränga ut ur egna lägenheten.  

Sotning

Du som har öppen spis eller braskamin ansvarar för den rökkanal som eldstaden är kopplad till. Sotning ska ske var tredje år och provtryckning ska ske var sjätte år där du som boende är skyldig till att tillgängligagöra din lägenhet för detta. Kostnad för detta debiteras den boende.

Snöskottning

Se ”Underhåll av gården” nedan.

Stadgar

Samtliga medlemmar är skyldiga att följa föreningens stadgar. Av stadgarna anges alla medlemmar skall följa de ”särskilda ordningsregler” som styrelsen beslutar om. 

Städning trapphus

För närvarade har vi ett avtal med städfirman Ren standard. 

Ren standard städar trapphusen två gånger per månad under perioden september – april och en gång per månad under maj – augusti. Tvättstuga och WC städas en gång per månad.

Städintervallen är lågfrekvent. För att trapphusen skall hållas någorlunda rena fram till nästa städtillfälle är det naturligtvis väldigt bra om vi själva någon gång tar fram sopborsten och städar åtminstone utanför egna dörren och att vi själva torkar upp efter läckande avfallspåsar och sopar upp leran efter skogspromenaden .      

Störningar

Vänd dig i första hand till den som du anser stör dig och försök att lösa problemet er sinsemellan. Styrelsen är inte den första instans man skall vända sig i sådana situationer. Först om störningarna upprepas och det inte blir bättring kan du vända dig till styrelsen så kan den vara behjälplig med formalisering av ärendet.   

Styrelsen

Enligt våra stadgar består styrelsen av tre ordinarie ledamöter och två suppleanter. Styrelseledamöter och suppleanter väls ett år i taget vid årsstämman. Vilka som ingår i styrelsen är anslaget i trapphusen. På samma plats finns uppgift om vilka som ingår i valberedningen. Har du förslag på vilka som skall väljas på årsmötet skall du kontakta valberedningen. . 

Teknisk förvaltare

Föreningen har ett avtal med Fasteko förvaltning. I avtalet ingår att Fasteko ronderar en gång per månad då man kontrollerar driften av undercentralen, byter trasiga lampor och kollar dörrar. Vid akuta fel ser Fasteko mot faktisk kostnad till att felet åtgärdas. 

Fasteko skall inte liknas vid en anställd portvakt eller fastighetsskötare som håller ständig uppsikt över vårt hus. Men de finns till vår hjälp när vi så behöver. Upptäcker någon något som är ett fel av fastighetsteknisk karaktär kan vem som helst göra anmälan till Fasteko.

Felanmälan görs till Fasteko per mejl info@fasteko.se eller per telefon 08-83 36 26 eller via hemsidan. 

När Fasteko får en anmälan så loggas ett ärende. Vid akuta skador ordnar Fasteko snarast att felet avhjälps. Vid fel som är av mindre akut karaktär åtgärdar Fasteko detta vid nästa månadsrondering. Vid komplicerade fel kontaktar Fasteko styrelsen

Felanmälan kan göras även för fel i egna bostaden. Fasteko hjälper till med att reda ut vad som bör göras och lämnar besked om felet är något som skall åtgärdas på andelsägarens eller föreningens bekostnad

Jour

Fasteko har även jour. Vid akuta fel som kan innebära skador på person eller fastighet ber vi er kontakta jouren. Jour nås på 020-150 505.

Missbruk debiteras den som påkallar jouren.

Trapphus

Våra ljusa och luftiga trapphus är vackra och det finns all anledning att vara stolt över dem.  Vi vill bevara den enhetliga, lite strikta och neutrala stil som finns idag. Trapphusen är ingen uppställningsplats förvaringsplats för personliga föremål. Vi vill heller inte ha handskrivna lappar på dörrarna, mattor, skohyllor utanför dörrarna och så vidare. Absolut inga soppåsar utanför dörren som man tänker sig bära bort vid senare tillfälle. Städfirman lyfter inte bort saker som vi ställt i fönsternischer, egna mattor utanför dörrarna när de städar.    

Det finns också en brandsäkerhetsmässig aspekt på varför trapphusen skall vara helt rena. Ingenting får förvaras i trapphus, vare sig cyklar, barnvagnar, möbler eller annat.

TV och internet

Kabel-TV grundutbud via Comhem och Bredband 1000/1000 Mbit via Stockholms stadsnät ingår i föreningsavgiften. 

Tvättstuga

Vår tvättstuga är utrustad med två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkskåp. Där förvaras också en dammsugare och en del annat städmaterial.

Tvättstugan får användas dagligen 06.30 – 22.00 

Före 06.30 och efter 22.00 får inga maskiner eller skåp användas.

Dagen är indelad i fyra tvättpass.

06.30  – 10.30

10.30  – 14.30

14. 30  – 18.00

18.00 – 22.00 

Bokning av tvättstugan görs på schemat som finns uppsatt utanför.

Max två kvällspass per månad får bokas.

Om tvättstugan inte tas i bruk senast 60 minuter efter tvättidens början så får annan person ta tvättiden i anspråk. 

Om inte tvätt  kan påbörjas vid passets början så kan man på bokningsschemat notera den senare tid när man avser att börja tvätta. Någon annan kan då inte ta tiden i anspråk. 

Maskinerna får inte användas för tvätt av mattor eller andra grova motsvarande föremål.

Tumlare och torkskåp skall vara tömda senast 30 minuter in på efterföljande pass, och senast 22.00. 

Efter att tvättstugan skall den rengöras av den som använt den. Tvättmaskiner torkas av, tumlarfilter rengörs, golv dammsugs. I tvättstugan finns dammsugare och all övrig utrustning som kan behövas.

Undercentralen

Hela undercentralen, stamventiler och alla termostater på element i alla lägenheter byttes ut 2018. 

Innetemperaturen styrs av yttertemperaturen. Vid hastiga skiftningar i utomhustemperaturen kan det bli viss fördröjning. Radiatorerna inne i lägenheterna behöver inte luftas.      

Underhåll av gården

Vi har ingen som städar gården, sköter grönskan på sommaren  eller skottar snö på vintern.  Detta gör vi själva enligt det schema som styrelsen delar ut.  Skicket på gården blir därför vad vi själva gör det till.  

Ventilation

Fastighetens vetilation utgärs av själdragsystem. Det saknas med andra ord mekaniskt styrd ventilation. Friskluft tas in framför alt genom springventiler som finns monterade i anslutning till fönster, men det förekommer också i vissa fall ventiler direkt i fasad. Frånluften förs ut  genom ventiler via fastighetens kanalsystem och skorstenarna. Bäst fungerar självdrag då det är skillnad mellan inne-och utetemperatur.

I våtutrymmen ocjh kök måste det finnas frånluftventikler anslutna till husets kanalsystem.  Det är boendes ansvar att det finns fungerande frånluftsanslutning fram till husets kanalsystem. Föreningern ansvarar för kanalsysyemet. 

Fläktar och annan mekanisk ventilation får inte anslutas till frånluftskanaler eftersom det inverkar negativt på husets självdragsystem. Det innebär att paxfläktar och motsvarande inte kan anslutas i våtutrymmen och köksfläktar får inte anslutas till frånluftskanaler. Kolfilterfläktar ej anslutna till frånluftkanal kan dock användas i kök.  

Myndighetskrav innebär att ventilationen kollas var fente är vid en så kallad OVK-besiktning,. Då besiktigas samtliga lägenheter.     

Vindsförråd

Samma sak gäller för vindsförråden som för källarförråden. Se ovan ”källarförråd”.

Värme och vatten

Ingår i avgiften.

Ytterdörrarna mot gatan och mot gården

Dörrarna är gamla och det är inte självklart att de går i lås om man inte aktivt drar igen dem  eller trycker till dörren efter sig.  Fenomenet varierar efter säsong beroende på luftfuktighet, temperatur, förekomst av snö eller inte och så vidare. Kontrollera alltid att dörren gått i lås bakom dig när du gått ut från eller in i huset. Detta är den enklaste och mest givna åtgärden för att minska risken för ovälkomna besök. 

Årsstämma  

Föreningens årsstämma hålls före maj månads utgång varje år. Separat kallelse distribueras i enlighet med gällande stadgar.  

Årsstämman är ett av de få tillfällen då vi träffas under ordnade former. Vi medlemmar äger huset gemensamt och det borde vara en fullständig självklarhet att alla deltar på årsstämman.  

Överlåtelse

Vid överlåtelse tas en överlåtelse-och en pantsättningsavgift ut av köparen. Köparen betalar också för den namnskylt som skall sitta på lägenhetsdörren.